Guide till nya och återkommande hobby samlare!

Lite info om vad som händer.

Moderator: Reborn

Användarvisningsbild
Linus
Moderator

Guide till nya och återkommande hobby samlare!

Inlägg av Linus » ons 24 feb 2016, 23:54

Hej på er!

Först av vill jag hälsa dig välkommen till samlandets förlovade land. Här kommer du kunna knyta kontakter, visa din samling, se andras samlingar och känna glädjen i att se samlingen växa.
Detta är lite hjälp på vägen för dig som har problem med terminologin alltså det speciella språket som används inom hobbyn. Förkortningar m.m
Första frågan alla ställer är ”Vad ska jag samla?” Mitt svar är samla vad du gillar. En eller flera spelare, en speciell årgång av en snygg produkt, även kallat ett set. Eller varför inte en insert serie av en produkt. Det finns många vis att samla på och ingen kan bestämma detta åt dig. Det är något du får komma fram till själv. För mig tog detta låååång tid många samlingar har startas och lagts ner.
Som sagt det finns inget ”rätt” sätt att samla på utan det viktigaste är att just DU har roligt i ditt samlande. Varje gång du lyckas få ett kort till samlingen ska ge ifrån sig ett litet leende. :D
En annan viktig sak att säga är att den som vill samla för att bli rik kan ge upp redan nu. Ytterst få lyckas med de och det är inget jag rekommenderar men om det är något ni vill försöka så tror jag man ska satsa på de stora spelarna. Detta område är jag ingen expert på då jag samlar för att det är roligt.
Det finns många sätt att se hur olika kort ser ut. Det finns många kanaler på Youtube som öppnar boxar framför kamera och visar upp vad de fått. Här på forumet har vi en tråd som heter Show’n’tell där vi visar upp det senaste som kommit till i våra samlingar. Ser du något fint tveka inte att skriva några rader och fråga om kortet.

”Vad är mina kort värda? ”
Kort tillverkade på 90-talet när hobbyn var som störst har inte direkt jätte högt värde för de trycktes i så stora volymer. Finns självklart undantag. Numrerade kort, (Serial), har alltid ett visst värde. Skicket på korten har också stor betydelse i denna hobby. Skarpa fina hörn och inga veck eller repor i korten.
Det finns lite olika sätt att få reda på värdet på dina kort. http://www.beckett.com är en prisguide denna tjänst kostar dock pengar och kräver att du skapar ett konto. Kolla auktion sidor som Tradera.com och ebay.com är också bra riktlinjer för priser på kort. Ebay har en funktion där du ser hur mycket kort har blivit sålda för. Det går också bra att fråga här på forumet också så hjälper vi till så gott vi kan. Ebay ger ett riktvärde för vad andra är beredda att betala för kortet. Du kan själva tycka att det är värt mer och då köpa för mer. Värdet styrs också av hur "fina" tröjbitarna är (fler färger, sömmar och liknande).
BV ger en bra fingervisning vid byten, men kan sällan översättas till rent säljvärde. Då är Tradera eller Ebay bättre källor.

”Hur förvarar jag mina kort?”
Det är helt upp till dig hur du vill visa din samling. Här på forumet finns många olika lösningar.
Pärmar, låder, hyllor, skåp och ja till och med i makaronlåder. :)
I pärm sorterat efter år är nog den mest använda metoden. Jag själv förvarar min samling i pärm och mina bytes kort i toploader nerstoppad i en låda.
Oavsett om man har dem i en pärm eller en toploader, (hård plastficka för ett kort), så rekommenderar jag att man har som vana att alltid använda softsleeve. Det är en mjuk plastficka som skyddar kortet. De finns för alla storlekar av kort. Du kanske frågar dig vad vinner jag på detta? Det gör att korten håller sig fina och blir mer attraktiva för andra samlare.
För mer information om förvaring: http://hockeykort.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=16391

”Vart hittar jag boxar och tillbehör?”
Det finns många företag som säljer dessa på olika sätt. Det finns butiker och handel online. Jag vill inte riskera att göra reklam för vissa och glömma vissa så det enklaste sättet du hittar dessa produkter är att googla hockeykort, söka på tradera, kolla runt på forumet eller fråga. Det finns många svar här i forumet.

”Hur skickar jag kort vid ett byte?”
Det är väldigt viktigt för mottagaren att kortet kommer fram helt, snyggt och rent.
Här hittar du en guide som visar hur det går till:
http://hockeykort.se/forum/viewtopic.php?f=34&t=20409
Efter att bytet är klart och du fått dina kort glöm då inte bort att lämna Feedback om ditt byte. Detta görs i Feedbacktråden:
viewforum.php?f=5
Vid frågor om detta svarar jag gärna. Skicka ett PM.
Jag har även gjort en kort film på youtube om hur jag brukar skicka kort.

"Hur visar jag mina kort för andra?"
Jag använder mig av Photobucket.com. Skannar in mina kort på datorn och laddar upp dem på den sidan sen länkar jag bilden till forumet i tråden Show'n'tell. Det funkar även med mobilkamera och appen för photobucket. Har även sett medlemmar som använder picasa.
Det går även bra att ladda upp dina bilder i vår facebookgrupp.

Förkortningar:
PC – Personal Collection, Sin huvudsakliga samling
SP, SSP – Short, SuperShortPrint, Kort tryckta i en begränsad upplaga
AU – Autograf
Hard signed – Autograf skriven direkt på kortet.
Sticker – Autograf skriven på klisterlapp
JYS/JER/JRS – Jersey, Tröjbit på kort
Game Worn – Tröja använd i spel
Patch – Tröjbit från märket. (ibland slarvigt använt om alla tygbitar med sömmar)
Prime – Bit av tröjan med manga färger, söm (Särskilt hos kort från tillverkaren Panini)
BV – Beckett Value, Beckett’s uppskattade pris (Beckett anger ett spann, där man ofta anger den högsta värderingen, low & high)
Base – Grundkort
Parallel – Variant av ett base-kort, antingen numrering, foil eller andra stämplar.
Inserts – Ett set inom setet, ibland översatt till specialkort kort och gott. (Auto eller jersey räknas inte in)
DieCut – Kort som är klippt i en annan form än ett vanligt kort
Grade – Kort som fått skicket betygsatt eller en autograf certifierad av professionell bedömare (t ex Beckett eller PSA). Höjer värdet särskilt på RC-kort. Kortens skick bedöms mellan 1-10 där 10 är perfekt (väldigt ovanligt ens direkt ur paketet).
Slabb – Kort som ligger i en stor hård plastficka, oftast graderat.
Wantlist – Lista på kort personer söker
Havelist – Lista på kort personen har
Tradelist – Lista på kort personer har för byte
WTB- Want to buy, kort personen vill köpa
GB – GroupBreak, för mer information: viewtopic.php?f=35&t=6589
FS/FT = For Sale/For Trade, betyder det man vill sälja eller byta.
OT – Onetouch, Finare hård plastficka att förvara dina kort
Toploader - Hård plastficka att förvara sina kort i.
Sleevee - Mjuk plastficka som skyddar ditt kort i toploader eller i din pärm
High end – Kort av högt värde
PM – Personal message, Mail via forumet som bara mottagaren ser
Serial number – Kort tryckt i en begränsad upplaga med ett nummer på kortet
Foil - kort tryckt med glittrande eller glänsande papper.
RC- Rookie-kort, dvs base-kort från spelarens första säsong. Oftast bara ett per set.
Refractor- oftast en parallell till en base-serie med foil. Vanligt på 90-tal och 00-talet. Ibland svåra att särskilja från andra kort.
IP – In person, när man tar autograf av en spelare på ett base eller eget designat kort.
ITG - In the Game, kort tillverkare numera Leaf
HoF - Hall of Fame, Spelare som blivit invald i Hall of Fame.
Custom - Egentillverkade kort
bump - Bring up my post, Skickar sin tråd högst upp i tråden. Görs oftast efter man uppdaterat sin want/tradelist.

Detta har varit ett långt projekt för mig att få ihop. Hoppas det hjälpt lite. Detta kommer att uppdateras med jämna mellanrum då jag garanterat inte fått med allt.
Har du fler frågor eller om det är något du saknar på listan så skicka gärna ett PM.

Till sist vill jag önska dig lycka till! Hoppas din samling ökar och att du har roligt.
Brynäs PC: 1414/1441 98%
Plates: 106 st
1956-2017