Hur man skickar kort

Här hittar du erbjudanden och information från olika företag.

Moderator: Reborn

Användarvisningsbild
Linus
Moderator

Hur man skickar kort

Inlägg av Linus » ons 23 apr 2014, 09:25

Hej på er!
Tänkte att vi kunde komma överens om korrekt metod att skicka kort.
Har hännt mig väldigt mycke den senaste tiden att kort kommer löst i ett vitt vanligt kuvert.
Jag tänkte att om vi alla kommer överens om en metod så behöver ingen bli irriterad eller ledsen.

Har även hört att frakt kostnad spelar en stor roll i detta men för min del så känner jag att sånnt jämnar ut sig i slut ändan.
Ena traden så skickar jag ett kort och får fem men i nästa trade kanske jag skickar tio kort och får ett tillbaka = frakt kostnad +-0.
Eller tänker jag snett?
Kom gärna med synpunkter.

Hur jag vill att kort skall skickas:

Exempel nr 1:
Gäller ett kort, kortet placeras i en liten mjuk plastficka (softsleve tror jag de heter), sen placeras det i en hård plastficka (toploader), en liten tejpbit som trycker ihop toploadern högst upp är också uppskattat helst frystejp då den lämmnar minst skador efter sig, sen i en större plastficka som täcker hela kortet (teambag) och till sist läggs hela detta lilla paket i ett bubbelkuvert.
Om kortet är av lite dyrare karaktär uppskattas även decoys runt kortet för stabilitet.

Exempel nr 2:
Gäller tio kort, samma förfarande som ovan fast uppdelade i tjocka toploaders, Går även bra att skicka i plastlåder, (finns 10 kortsplastlåder för 6 kr)

Material brukar vara relativit lätt att få tag på. Kostar inte många kronor extra för att korten ska komma fram hela och rena. :)
Jag, liksom många andra, har en stor mängd av dessa material till övers så är man ny som sammlare och inte har material för att skicka på detta vis ta gärna kontakt med den personen du byter med och förklara hur det ligger till innan korten skickas så kan ni säkert hjälpas åt till en bra lösning.

Våga fråga! :)

Här är ett youtubeklipp om hur jag skickar kort:
https://www.youtube.com/watch?v=YvqyzY51Odk

Mvh/
Linus
Brynäs PC: 1414/1441 98%
Plates: 106 st
1956-2017

Användarvisningsbild
Tobbe_316

Re: Hur man skickar kort

Inlägg av Tobbe_316 » tor 24 apr 2014, 17:41

Håller med dig till fullo, "EXEMPEL 1" är exakt så som alla samlare borde skicka sina kort! :mrgreen:
Pedant som man är, så är det lika viktigt att skicka korten tryggt, som att själv få hem dom!
Samlar Be A Player-autografer, ALFA-kort från 1997 och framåt, samt Hockeyallsvenskan -> Oskarshamn.

Användarvisningsbild
mn8o

Inlägg av mn8o » lör 26 apr 2014, 22:57

Helt klart tänkvärt. Man har fått kort köpta på eBay skickade till sig "inslaget" i ett tunt papper och sedan bara i ett vitt vanligt kuvert. Katastrof!

Tycker dock personligen det är lite överkurs med decoys. Skickar man i en toploader av vettig kvalité så räcker det enligt min mening.

Och du Linus, min käre vän. Du stavar som en kratta ;) :D

Användarvisningsbild
Linus
Moderator

Inlägg av Linus » sön 27 apr 2014, 16:17

mncardscollectibles skrev:

Jo jag vet. Det är en del av min charm och karisma. ;)
Skyller på auto correcten.
Puss på dig din gamle svenska lärare. :p
1956-2017

Användarvisningsbild
mn8o

Inlägg av mn8o » ons 30 apr 2014, 12:21

Linus skrev:
mncardscollectibles skrev:

Jo jag vet. Det är en del av min charm och karisma. ;)
Skyller på auto correcten.
Puss på dig din gamle svenska lärare. :p
Haha, ja helt rätt. Skyll på auto-rättning. Brukar jag också göra efter att jag tagit en 3,5:a och fingrarna sviker mig :D

Användarvisningsbild
Sidewalk

Inlägg av Sidewalk » ons 30 apr 2014, 20:03

Då jag är trött på att slänga toploaders och ha tejprester över hela rummet och fingrarna har jag för andra samlares skull provat att sätta gummiband runt på ett speciellt sätt. Fick beröm för min teknik efter en trade med en kanadensare, och har fortsatt så, bland annat till vissa av er. Synpunkter från de som fått dessa?
Bild

Användarvisningsbild
Johnsson

Inlägg av Johnsson » sön 04 maj 2014, 16:29

Linus skrev:Hej på er!
Har hännt mig väldigt mycke den senaste tiden att kort kommer löst i ett vitt vanligt kuvert.
Jag tänkte att om vi alla kommer överens om en metod så behöver ingen bli irriterad eller ledsen.

Har även hört att frakt kostnad spelar en stor roll i detta men för min del så känner jag att sånnt jämnar ut sig i slut ändan.
Ena traden så skickar jag ett kort och får fem men i nästa trade kanske jag skickar tio kort och får ett tillbaka = frakt kostnad +-0.
Eller tänker jag snett?

Mvh/
Linus
Bra initiativ Linus!
Jag har saknat en sådan här tråd, främst för att det finns, precis som du skriver, ett flertal olika försändelser att paketera in och skicka.

1. Ett enstaka kort som är mindre värt (under 20 spänn?)
2. Ett flertal kort som är mindre värda (mellan 5-10 kr stycket)
3. Många kort som är mindre värda
4. Hundratals eller tusentals kort (som är mindre värda)
5. Ett enstaka kort som är värt en del, kanske 100+ kronor, eller som är väldigt svår att få tag på (färre än 100 ex?)
6. Ett flertal kort som är värda en del, kanske 50-100+ kronor, eller som är väldigt svår att få tag på (färre än 100 ex?)
7. Ett enstaka kort som är värt en hel del, kanske 500+ kronor, eller som är väldigt svår att få tag på (färre än 10ex?)

Det skulle vara bra att ha ett fotoalbum eller en guide med exempel på paketeringar som är godkända, och som inte är godkända (pga att de kan leda till skada på korten), ungefär som i länken nedan:

http://www.sportscardforum.com/threads/ ... f-Shipping

Jag har haft i tankarna att skriva en 'skickaguide' för att ha en standard att gå efter, speciellt för de som är nya i hobbyen, men det har inte blivit av. Är det något som önskas?

Det finns ju trots allt en del att tänka på:
*vikt och portokostnad
*skicka utomlands (EU, Ryssland, Atlanten), tulldeklaration och tullkostnader.
*material: toploaders, sleeves, teambags, boxar etc
*att tänka på eller undvika (adressering, quebec, 'must send first', ebay, etc)
*ekonomiska eller praktiska tips
Sidewalk skrev:Då jag är trött på att slänga toploaders och ha tejprester över hela rummet och fingrarna har jag för andra samlares skull provat att sätta gummiband runt på ett speciellt sätt. Fick beröm för min teknik efter en trade med en kanadensare, och har fortsatt så, bland annat till vissa av er. Synpunkter från de som fått dessa?
Ja, kladdiga toploaders är ett jäkla jobb. Jag tycker att gummiband låter som en bra ide. Får man fråga hur du bandar dem ? Blir det två gummiband i korts, där den första går på långsidan för att kortet inte ska åka ut och den andra på kortsidan för att hålla fast det första gummit, och sen in i en teambag eller?

Användarvisningsbild
Sidewalk

Inlägg av Sidewalk » sön 04 maj 2014, 17:36

Johnsson skrev:Ja, kladdiga toploaders är ett jäkla jobb. Jag tycker att gummiband låter som en bra ide. Får man fråga hur du bandar dem ? Blir det två gummiband i korts, där den första går på långsidan för att kortet inte ska åka ut och den andra på kortsidan för att hålla fast det första gummit, och sen in i en teambag eller?
Det är jävligt svårt att förklara. Du tar ett stort gummiband och drar det två varv över långsidan och särar på "delarna" så att det blir ett kors på baksidan. Sedan gör du samma sak med ett lite mindre gummiband, fast på kortsidan och delar så att det blir ett kors på andra sidan. Funkar väldigt bra med flera toploaders också, bara inte gummibanden blir för tighta!
Bild

Användarvisningsbild
Linus
Moderator

Inlägg av Linus » sön 04 maj 2014, 19:32

Sidewalk skrev:
Johnsson skrev:Ja, kladdiga toploaders är ett jäkla jobb. Jag tycker att gummiband låter som en bra ide. Får man fråga hur du bandar dem ? Blir det två gummiband i korts, där den första går på långsidan för att kortet inte ska åka ut och den andra på kortsidan för att hålla fast det första gummit, och sen in i en teambag eller?
Det är jävligt svårt att förklara. Du tar ett stort gummiband och drar det två varv över långsidan och särar på "delarna" så att det blir ett kors på baksidan. Sedan gör du samma sak med ett lite mindre gummiband, fast på kortsidan och delar så att det blir ett kors på andra sidan. Funkar väldigt bra med flera toploaders också, bara inte gummibanden blir för tighta!

Hmm.. Får se till att få igenom en trade med dig. :D Mycket nyfiken på denna metod. :D

Mvh/
Linus
1956-2017

Användarvisningsbild
Linus
Moderator

Inlägg av Linus » sön 04 maj 2014, 19:41

Johnsson skrev:
Linus skrev:Hej på er!

Eller tänker jag snett?

Mvh/
Linus
Bra initiativ Linus!
Jag har saknat en sådan här tråd, främst för att det finns, precis som du skriver, ett flertal olika försändelser att paketera in och skicka.

1. Ett enstaka kort som är mindre värt (under 20 spänn?)
2. Ett flertal kort som är mindre värda (mellan 5-10 kr stycket)
3. Många kort som är mindre värda
4. Hundratals eller tusentals kort (som är mindre värda)
5. Ett enstaka kort som är värt en del, kanske 100+ kronor, eller som är väldigt svår att få tag på (färre än 100 ex?)
6. Ett flertal kort som är värda en del, kanske 50-100+ kronor, eller som är väldigt svår att få tag på (färre än 100 ex?)
7. Ett enstaka kort som är värt en hel del, kanske 500+ kronor, eller som är väldigt svår att få tag på (färre än 10ex?)

Det skulle vara bra att ha ett fotoalbum eller en guide med exempel på paketeringar som är godkända, och som inte är godkända (pga att de kan leda till skada på korten), ungefär som i länken nedan:

http://www.sportscardforum.com/threads/ ... f-Shipping

Jag har haft i tankarna att skriva en 'skickaguide' för att ha en standard att gå efter, speciellt för de som är nya i hobbyen, men det har inte blivit av. Är det något som önskas?

Det finns ju trots allt en del att tänka på:
*vikt och portokostnad
*skicka utomlands (EU, Ryssland, Atlanten), tulldeklaration och tullkostnader.
*material: toploaders, sleeves, teambags, boxar etc
*att tänka på eller undvika (adressering, quebec, 'must send first', ebay, etc)
*ekonomiska eller praktiska tips
Sidewalk skrev:Då jag är trött på att slänga toploaders och ha tejprester över hela rummet och fingrarna har jag för andra samlares skull provat att sätta gummiband runt på ett speciellt sätt. Fick beröm för min teknik efter en trade med en kanadensare, och har fortsatt så, bland annat till vissa av er. Synpunkter från de som fått dessa?
Ja, kladdiga toploaders är ett jäkla jobb. Jag tycker att gummiband låter som en bra ide. Får man fråga hur du bandar dem ? Blir det två gummiband i korts, där den första går på långsidan för att kortet inte ska åka ut och den andra på kortsidan för att hålla fast det första gummit, och sen in i en teambag eller?
Hej!
Förstår vad du menar.
Personligen är jag helt emot användandet av de vita kuvertet. Många anledningar men främst att de inte tål något varken väta eller postens misshandlingar.
Jag skrev tråden för att om man får alla att använda samma metod vid skick så kommer det tillslut att ha kostat alla lika mycket att skicka kort.
Nu när posten har höjt portot lite så får vi lite mer utrymme med de bubbelkuvert som används vilket jag tycker är bra. Slippa sätta två frimärken bara för att man vill skicka korten lite säkrare. Blev lite trött faktiskt när jag fick en räkning från posten på ett frimärke. :P

Men som jag sa tidigare är man överens med den andra personen som man skickar kort till så är de fritt fram att experimentera som man vill.
Jag skrev ner lite grund läggande riktlinjer för hur jag och många andra tycker man skickar korten.

Tack för alla tips och kommentarer! :D
Skönt att se fler som är aktiva och drivande i denna fråga. :)

Mvh/
Linus
1956-2017

Reborn
Site owner
Kontakt:

Inlägg av Reborn » mån 05 maj 2014, 12:48

Så länge man skickar korten i toploaders eller liknande skydd så spelar det ju ingen större roll om du använder ett vitt kuvert eller bubbel.

Jag har fått mest skadade kort via bubbelkuvert än vita.

Packar man det ordentligt i vita kuvert så är det inga problem.

Däremot att skicka kort utan något skydd alls är ju bara ren idioti.

Andreas

sortguld

Inlägg av sortguld » mån 05 maj 2014, 14:04

Jag tejpar alltid mina topploaders ock kommer fortsätta med det ;) .
Det är bara att använda tejpade topploaders som man själv får när man skickar vidare inget stort problem enligt mig.
/Patik
Tack till VIKTOR
Bild

Användarvisningsbild
NLLN
Kontakt:

Inlägg av NLLN » tor 15 maj 2014, 08:42

Hej!

Jag använder aldrig tejp längre. Detta sedan jag vid flera tillfällen mottagit kort skadade av tejprester och klister på kanterna.

Jag skickar alltid: Soft sleeve, top loader och förseglad team bag. Alternativt plastbox (då finns det inte utrymme för soft sleeves).

Har fått ett par sändningar där det vikts ett papper över öppningen på top loadern och sedan har detta papper tejpats fast på vardera sidan av top loadern. Helt OK.

Lycka till med samlingarna!

Robban

Användarvisningsbild
NLLN
Kontakt:

Inlägg av NLLN » tor 15 maj 2014, 08:46

En sak till ...
Är det bara jag som irriterats över "inbrottssäker" tejp som man måste plocka fram en kniv för att öppna förseglingen?
Ibland är det så noga igentejpat att man riskerar att skada kortet/n när man försöker pilla in knivbladet.
Attans fasoner!
/ Robban

Användarvisningsbild
Linus
Moderator

Inlägg av Linus » tor 15 maj 2014, 09:07

NLLN skrev:En sak till ...
Är det bara jag som irriterats över "inbrottssäker" tejp som man måste plocka fram en kniv för att öppna förseglingen?
Ibland är det så noga igentejpat att man riskerar att skada kortet/n när man försöker pilla in knivbladet.
Attans fasoner!
/ Robban
Känner mig lite träffad där, haha, jag har byt till frystejp nu iallafall, fick tipset av en annan på forumet då den inte lämnar rester och skyddar bra för att kortet inte ska åka ut ut toploadern.

Det finns en risk att om man inte nyper åt toploadern högst upp att kortet glider ur och skadas högst upp trots att teambag används för att försluta korten.

Det är min erfarenhet iallafall.
1956-2017

Användarvisningsbild
Brimount

Inlägg av Brimount » lör 02 aug 2014, 15:49

Jag är också lite irriterad över detta otroliga tejpande.

Använder numera alltid maskeringstejp som är lätt att ta bort och inte gör märken på toploaders/kort.

Reborn
Site owner
Kontakt:

Inlägg av Reborn » lör 02 aug 2014, 17:06

Linus skrev:
NLLN skrev:En sak till ...
Attans fasoner!
/ Robban
Känner mig lite träffad där, haha, jag har byt till frystejp nu iallafall, fick tipset av en annan på forumet då den inte lämnar rester och skyddar bra för att kortet inte ska åka ut ut toploadern.

Det finns en risk att om man inte nyper åt toploadern högst upp att kortet glider ur och skadas högst upp trots att teambag används för att försluta korten.

Det är min erfarenhet iallafall.

Precis tejpar alltid igen toploadern själv. Risken att kortet åker ur är stor och har senaste månaderna fått 4-5st skadade försändelser tack vare detta fraktsätt.

Om man inte vill ha klisterrester på korten så ta en bit papper som någon sa men nyp åt toploadern då. Har dock aldrig själv råkat ut för rester då folk nypt åt toploadern innan dem tejpat och på så sätt kan kortet inte röra på sig, men man får ju givetvis göra som man vill och tycker funkar bäst, men min erfarenhet är att tejpa är bäst aldrig fått skadade kort så och aldrig några rester. Om det är tejp på toploader skiter jag i för återanvänder såna jag själv får så kvittar.

Finns väl som sagt lika många olika fraktsätt som det finns samlare och alla har väl någon gång fått skadade kort oavsett fraktsätt tyvärr

Andreas

Användarvisningsbild
Madalo

Inlägg av Madalo » lör 19 aug 2017, 10:32

Jag vill tipsa om att istället för tejp så kan man använda denna typ av små post-it-lappar som ofta används som bokmärken. Fästs lätt och är enkla att ta bort. En del av lappen är dessutom inte häftande så det blir enkelt att få tag i änden. Genom att använda dessa slipper man besvär med tejprester som fastnar på toploadern och förstör ytan. Vid behov kan man även skriva en liten anteckning eller markering på ena änden av lappen och de är utmärkta att använda som avskiljare för att hålla koll bland topladers. Finns i bokhandeln och i välsorterade avdelning i större affärer.

Bild
"Old time hockey!"

Användarvisningsbild
Tobbe_316

Inlägg av Tobbe_316 » tor 12 okt 2017, 17:42

Madalo skrev:Jag vill tipsa om att istället för tejp så kan man använda denna typ av små post-it-lappar som ofta används som bokmärken. Fästs lätt och är enkla att ta bort. En del av lappen är dessutom inte häftande så det blir enkelt att få tag i änden. Genom att använda dessa slipper man besvär med tejprester som fastnar på toploadern och förstör ytan. Vid behov kan man även skriva en liten anteckning eller markering på ena änden av lappen och de är utmärkta att använda som avskiljare för att hålla koll bland topladers. Finns i bokhandeln och i välsorterade avdelning i större affärer.

Bild

Det var ett bra tips! Tack för det!
Men annars använder jag själv bara vanlig, hederlig maskeringstejp!
Misstänker att det är bland de billigaste alternativet, och det kladdar/förstör
inte Toploadern nämnvärt heller. Enkelt att ta bort med. Den får givetvis inte sitta på alltför länge såklart!
Risk att den bränner fast då.

Med vänlig hälsning
Tobbe
Samlar Be A Player-autografer, ALFA-kort från 1997 och framåt, samt Hockeyallsvenskan -> Oskarshamn.

Zoogin86

Inlägg av Zoogin86 » lör 19 maj 2018, 19:15

Hej, ny här och glad att hitta ett forum för hockeykort. Tänkte berätta hur jag brukar skicka när jag sålt på t.ex Tradera. Använder mjuk plastficka för kort som de flesta. Men istället för toploader använder jag två hårda kartongbitar. De ska vara större än kortet och gå ut över kanterna, tejpar sedan ihop dessa som skydd. Viktigt att kartongen är hård så det inte viks. Efter detta lägger jag det lilla "paketet" i en plastficka som skydd mot väta. Jag har gjort så länge och alla jag skickat till har varit väldigt nöjda och sagt att det varit stabilare än toploader.

Skriv svar